mesej dia..paham tak?

Umur nye dah 91 tahun. Rasa nya peluang kita nak capai umur sedemikian pun 50-50. Tentu juga lah dengan izin Allah.

Novel Interlok karya beliau dah 40 tahun di terbitkan. Hari ini jika seorang bayi dilahirkan ketika itu maka dia telah dewasa dan cukup matang untuk menentukan jalan hidup yang di ingini nye. Barangkali dia juga sudah beranak pinak dan selain mahukan anak2 nye cemerlang dalam sains dan teknologi  pasti  juga dia inginkan pembangunan mental dan spritual yang seimbang.

Tapi hari ini sasterawan negara menitiskan airmata!. Setelah sekian lama baru kini novel nye dianggap menghina masyarakat india. Dia kesal novel nye di salah anggap.

Itu lah tangisan nye. Dia mintak masyarakat india supaya baca novel nye dan pahamkan lah betul2. Menghina ke tidak. Itu saja.

Ketika di tanye ada kah beliau masih menulis. Lalu di jawab beliau..

Saya tidak lagi boleh menulis. Menulis memerlukan saya bergaul dengan banyak orang.

Nah bukan kah  itu satu jawapan yang jelas. Bahawa dia perlu bergaul,melalui, mengelami dan memahami benar2 akan sesuatu peristiwa dan sentimen dalam  menghasilkan satu satu karya2 beliau.

Maka layak lah manusia Abdullah Hussain ini di mertabatkan sebagai SN. Ape kan lagi kata nye dia  ” ikut ” Mahatma Gandhi.

Kita pasti ‘kerugian’ kerana beliau tidak lagi akan menghasilkan  karya2 baru lantaran keuzuran dan pergerakan berkerusi roda nye sudah amat terhad. Banyak jugak jasa dia tu weiii.. Ape pulak jasa kita ye…hmmmm.

 

 

 

..ni ada lagi sorang yg berjasa..

..inikan lagi hai jauh dimata..

rindu haaa…klik

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: