bob dan broga..

Itu Bob.  Nama kalau orang dah panggil ..Bob,  sahih lah badan mesti chubby.

Weii…, jangan tak tau si Bob tu  tengah berjalan menuju punjak. Bukan puncak akademi fantasia tapi Puncak Bukit Broga. Tadi masa bermula mereka semua seiring. Paham je la kan AFundi lain2 lalu Bob ada lah sedikit ketinggalan. Alahai kesian Bob menuju puncak  sorang2.

” weii Bob! Kamu nak mendaki bukit bukan itu beg nye. Itu beg masa kamu nak jual jamu kat rumak mak munah!  Kamu paham tak ….Bob? ”

Bob…juga teringat pesan orang…kalau berjalan sorang2 dalam gelap …..jangan sekali pandang belakang. Hantu Bob…hantu…

Lalu Bob pun dengan rentak nye sendiri menyusur la bukit merentasi laluan yang beronak dan duri. Di permudahkan perjalanan Bob menuju puncak cuaca subuh itu menyebelahi Bob. Hujan tidak turun.

Rakan rakan  seperjuangan kamu …mana Bob?.

Tiap minggu ade saje yang kamu lakukan arr. Hari tu  sebelum pi tahlil rumah arwah  mereka pi memancing ketutu di tasik , lepas tu pi makan kenduri kahwin….bulan lepas mancing kat laut dalam. Ni…dah manjat bukit pulak…. Esok ahad dah ada jemputan kenduri di Pendamar.

Akhir nye …..Bob terjejak  jugak kaki nye di puncak Broga.  Bukan kepalang  rasa bangga Bob. Senyum Bob bukan main manis , lebar hampir ke telinga.

Mimpi jadi realiti la katakan….

Seketika Bob tiba di puncak … rakan2  fikir Bob memerlukan bantuan oksigen tapi kemudian mereka sedar itu hanye la kelaku kelaku semula jadi Bob.

Mereka semua sambut Bob di puncak dan meraikan kejayaan nye tiba di puncak Bukit Broga sapertimana seluruh rakyat Malaysia meraikan kejayaan Team Everest kita dulu.

Lalu keadaan nye seakan2 mereka ingin berpesta di puncak.

Macam aksi2 mereka posing sebagai kenangan.  Tapi Bob….Bob masih saperti dalam kepenatan. Ia lah Bob memerlukan lebih oksigen dari rakan rakan nye yang lain. Kita kena paham tuu ……kan kan..

Tiba2 aku perasan…oooohhh rupe nye si apek tua tu pun panjat Bukit Broga jugak!. Dia… kata mereka siap pi beli tongkat lagi..! hehe…aku nak gelak ke nak kesian nii.

Wallaweiii ….” Apek lu punye stamina moleh tahan arr…”


Bob ..kata nye sudah menyebut nyebut…Gunung Nuang ….Gunung Nuang..

Ape2 pun …. ” Bob , beg yang jenis itu pun tak sesuai Bob…”

..bukan mudah menyusur tangga ke angkasa ooo yeah…..kan Bob..



About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

9 responses to “bob dan broga..

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: