ampun mak…ampun

Masa kecik kecik dulu selepas pulang dari merayau rayau  entah entah mana lalu kalau wa mengeluh …

hee..panas lah ” 

Ibu wa pasti sambut…

haa ..dekat neraka nanti lagi panas ..ko rasa lah

Wa tak ingat pulak sama ada wa takut atau tidak dengan ‘ ugutan ‘ ibu wa itu namun yang pasti esok nye routine merayau selepas pulang dari sekolah tu wa continue jugak lagi macam biasa.

Dulu dulu mana betah budak lelaki duduk rumah. Playstation yang ujud semua nya jenis outdoor.  Game gasing , baling selipar jepun , guli , curi buah jambu, mangga dan segala macam buah lagi semua nya outdoor game.

Satu hari tu kami masuk kebun entah siapa…kami cabut ubi serumpun dan ratah ubi tu mentah mentah..tak tau la apasal , sedap sangat lah rasa nye…rangup bukan main…gruk grukk. Lepas makan kami bukak baju seluar terus terjun dalam parit. Berkubang lah  macam hippo berjam jam.

Satu hari sepas aksi terjun Tarzan , summersault , kuak dada kuak lentang, scuba diving dalam parit tu kami pun naik lah. Punye la tekejut beruk … baju dan seluar aku dah tak ade!

Maka punye laju aku berlari  balik rumah tak boleh nak cakap lagi. Terkontang kanteng terhayun kiri kanan …sampai jugak aku kerumah. Hehe..kalau budak belum sunat lari dalam keadaan bogel, tentu di kira bukan provocative kan….nak selamatkan diri ..bukan nye buat aksi melampau. Tiba di rumah.. rupe nye pakaian aku dah sampai dulu!…harramakkk…

Lampau tak lampau sampai je di rumah aku kena libas. Mak aku libas sampai terlonjak lonjak kaki wa melompat menahan sakit…ampun ampun …ampun mak.

.

Ahad lepas wa memenuhi dua jemputan kahwin. Satu dalam kawasan dan satu lagi di luar kawasan…ecewahhh macam ahli parlimen la pulak…ekekeke….

Tuan tuan  dan Puan puan,…. cuaca punye la panas…

tuhan saje yang tahu ..” 

Wa suspek suhu mesti mencecah 40 degree Celcius. Angin pulak macam nak tak nak je bertiup. Kalau ada tiupun pun dia hembus sekali dengan bahang panas. Lengan, celah celah peha semua dah melekit lekit dek peluh.

Tapi saperti mana orang dah dewasa dan dah matang… wa control macho jer.   Hehe…masih lagi mengeluh tapi sudah pandai berlapik la sikit….

panas ye…cuaca hari ni...”

Kini sungguh pun wa tidak lagi menerima ugutan saperti mana dulu tapi kalau wa lebih lebih …ingatan tu tetap akan sampai juga ke telinga wa ini ……

bang…ingat ingat sikit …awak tu dah tua…

Wa.. tang bila secretary wa ni sebut sebut  ” ingat ingat sikit ”  tu ..ok lagi….

tapi….bila dia sebut

” awak tu dah tua…’

tuu yang buat kaki wa bagai terlonjak lonjak balik macam dulu kala…

.

alaaahai….

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

6 responses to “ampun mak…ampun

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: