appraising the devils..

Disember 2011.

Bulan ini ada lah bulan untuk menilai prestasi mat2 spanar dalam kilang wa dan mungkin juga bagi  kebanyakan kilang dan organisasi yang lain2.

Wa pun dah kena appraise.  Bos wa point kan kawasan2 di mana  wa telah ” lost control” antara lain kelemahan2 wa. Wa ngaku, pastu wa sign.

Lupa la pulak wa nak belek2 appraisal form tu sama ada dia dah bagi wa merit atau pun standard increment.

Bagaimanapun wa tak bagi tahu bos wa yang wa lost control tu pasal wa terlampau fokus kan diri wa kat kawasan yang  ‘ berhantu ‘.

Weiii…ada satu kawasan dalam ‘parlimen‘ wa ni di mana ketua nye telah di gelar sebagai Jenglot!!  Wallaweii…lu bagitau wa,..wa patut gelak atau bersedih…

Gelaran ini penyudah nye di ketahui pulak oleh si  ‘penyandang‘ nye…..harramakkk… Lalu si Jenglot ni pulak  menggelarkan anak buah nye si Barong!!

Dan gelaran Si Barong ini diketahui juga oleh penyandang nye..

Maka berlaku ‘peperangan‘ saraf  dan mistik antara si Jenglot dan si Barong. Penat wa weii…melerai antara dua hantu  yang bertarung.

Lalu nak menambah keperitan wa… telah sampai pulak ke pengatahuan si Jenglot bahawa  dia tidak akan mendapat  kenaikan gaji. Di katakan pulak ini adalah  angkara si Barong.

Hmmmm….meriah nyeee…keadaan nye saperti malam yang di sinari kerdipan bintang di tambah percikan2  cahaya bunga api yang terus menerus..

Di pendekan kan cerita. Hari ini ada meeting. Dan wa jadi moderator pada persidangan antara dua hantu ni. Fullamak….wa rasa Ban Ki Moon punye kerja kat bangsa bangsa bersatu tu lagi mudah.

Masa pertemuan tu wa diam je. Tak sepatah haram wa bercakap. Si Jenglot menikam, si Barong mengelak kemudian si Barong pulak menikam, si Jenglot pulak menepis …silih berganti.

Last nye dua makluk ni suruh wa komen.  Weii…mesej wa senang je..

” Weii…sejak bila  lu orang  jadi hantu niii..!!

Wa tak nak datang kerja dalam keadaan ketakutan tau.

Tak boleh kaa..lu orang pakat2 supaya kita sume dalam keadaan menang menang. 

Lu orang jangan terlupa haa.. kuasa yang ada pada wa jugak boleh buat lu dua dua  orang hilang dari kawasan parlimen wa ni….

..ingat!!..ini kilang bukan lu yang punya..kilang ini Dato’ Seri di tingkat dua tu yang punya..”

kemudian ..HUUAHAHAHAHAHAHA..wa gelak macam jin dalam cite P.Ramlee tu….

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

4 responses to “appraising the devils..

  • ujang kutik

    Sdr theolrascal,

    Senario laporan prestasi tahunan global asasnya – swasta atau kerajaan. Melaporkan prestasi staf junior mungkin tidak banyak karenah.

    Pegawai pelapor terutamanya yang masih muda ada masalah sedikit hendak melaporkan prestasi staf otai. Otai tidak t/tgn jika dia tidak puas hati. Banyak soal jawabnya yang ‘menakutkan’ bosnya.

    Kononnya, mulai 2012 laporan prestasi akan dibuat dua hala. Bos laporkan prestasi anak buah. Anak buah pula laporkan prestasi bos.

    Like

    • theolrascal

      Ujang kutik,

      Paling dilema apabila kita terpaksa menilai sahabat sendiri yang tak mencapai standard. Serupa dalam politik semua pun ngaku mereka bagus dan efisen. Rakyat lah yang menilai..

      Ape2 pun kita pasti di nilai di dunia dan di akhirat. Lima perkara sebelum lima perkara. Hidup sebelum mati…kita tingkatkan prestasi kita..

      Like

  • RHS17

    salam dearest 0R

    already g0t the wh0le details 0f these devils!! hikhik

    in this scenario its m0re like da p0t calling the kettle black..hakhakahak..p0or thing t0 b0th 0f these creature.. by the way..my my..what a smart m0ve u made my dear 0r.. Kud0s t0 ya dude!!…if m in ur sh0es m0st dfnately i’ll chase away da big sc0undrel 0ut 0f da parlimen gugur dari jd adun..hikhik…. but u cnt be cruel ryte?c0z everyb0dy deserved a 2nd chance…perhaps this year is a wee bit 0n da l0w side wh0 kn0ws by next year they will impr0ve themselves t0 be better..🙂

    cheers n regards..

    RHS17

    Like

    • theolrascal

      RHS17,

      i’m almost reaching the end to my ..if i could call it a ‘ career’…and i wished i could be the angel to all..hehe.

      Over the years life taught me ..to look beyond things that has struck us ..and to be aware that we are all the same and also are different in a way or another…

      …guess.. later in my new line as a jaga..they still give high points when i stand still beside the entrance door..ahahahhaa….

      cheers….

      Like

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: