cacing laut

Petang semalam wa pergi ke Laguna Park, di Pulau Indah. Wa paksa anak anak  perempuan wa ikut sekali, buat teman.

Selain tu, joran memancing  wa bawak sekali. Wa berniat nak bersantai santai.  Memancing sambil hirup udara petang pada akhir akhir bulan Januari. Macam novelis pulak bunyi nya ya .. haha.

Weiii ..Ernest Hemingway dulu macam tu lah. Itu yang dia berjaya mengarang novel  ” The Old Man And The Sea ”  tu…hehe

Di pertengahan jalan wa singgah di pengkalan nelayan Sg. Candong.  Singgah untuk beli umpan.

 

 

Wa beli  cacing laut perumpun nama nya atau kadang kadang mereka panggil sebagai  ” pun pun ”  saja.

Cacing laut tu kemudian,  si penjual  tarok dalam plastik seperti kita menapau air tebu beli di tepi jalan.

Anak pompuan wa ..menjerit jerit bila wa minta tolong pegangkan. Banyak soalan wa kena jawab.

Cacing ni ada kaki ke?

..ini cacing laut . Spesel sikit.

Dia boleh gigit kita ke?

..boleh

Sakit ke kalau dia gigit?

..sikit sikit je..

Abah tak geli ke?

..tidak.

Habis tu kalau ikan tu makan cacing nii..macam mana kita nak makan ikan tu?

..

Wa tak tau nak jawab lalu wa bawak tajuk lain. Wa beritahu mereka  kalau kita..

..tengah memandu kereta kita tak boleh leka. Kita kena fokus…paham?

Sampai kat pier tu wa keluarkan sekor perumpun. Anak pompuan wa melompat lagi sekali. Wa perasan orang lain sedang  perati gelagat.

Susah sangat nak kasi reda excitement mereka wa suruh mereka ambik gambar cacing spesel ni.

 

 

 


 

 

Cacing laut ni panjang. Wa potong setengah. Yang setengah tu wa cangkuk pada mata kail dia masih menggeliat lepas tu wa rasa ada sikit gigitan kat jari wa.

Wa pasang tiga mata kail sekali pada perambut pancing wa. Wa bagi dia choice kalau dia tak nak makan yang diatas,.. dia boleh makan umpan yang di sebelah bawah.

dia ” tu wa maksud kan si ikan ikan dalam laut tu laa…huaahahahaha..

Lepas wa lontar mata kail ke laut wa sandar kan joran pada railing besi. Wa pandang arah laut sambil2 menghirup udara pada akhir akhir bulan Januari.

 

 

 

Seketika kemudian wa kena soal lagi…

Dekat sini ada ikan ke?

..ada

Apasal dia tak makan pun?

..belum lagi

Macamana kita nak tau bila ikan tu makan?

..bila pancing ni bergegar

Seketika kemudian joran wa ada sikit gegaran. Anak wa menjerit jerit lagi sekali.  Makcik kat sebelah gelak.

Wa tarik pancing , masa wa pusing mesin pancing tu wa rasa ringan. Sampai atas takde pun ikan. Lagi sekali wa kena jawab soalan.

Apasal dah bergegar tapi takde ikan?

..pasal tak sempat dia nak makan kamu semua kecoh kelam kabut. Itu pasal ikan tu tak jadi nak makan..

Alahh.. boring lah abah.

..ye laa,  jom kita balik pekena teh tarik..

Orang order kuey teow goreng ..boleh?

..boleh.

Di akhir  bulan januari 2012 itu sebelum pulang wa hirup lah udara laut pulau indah sambil merenung peristiwa2 yang telah wa lalui selama ini.

Ernest hemingway kata..

The world breaks everyone, and afterward, some are strong at the broken places.

 

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

6 responses to “cacing laut

  • dinrias

    heheheheeh….. mancing bang…..

    Like

  • ujang kutik

    Sdr theolrascal,

    Tuan,

    Gambar yg tuan tunjukkan bukannya pun pun yang saya bayangkan ketika menemani rakan sekerja mancing di Lumut suatu ketika dahulu.

    Pun pun itu berwarna putih, gemuk dan pendek.Seumur hidup itulah pertama kali saya lihat pun pun spesis itu.

    Secanggih mana pun umpan kalau tak dimakan ikan tidak ke mana juga. Agaknya itu pun pun Fernando Tores di Chelsea tu. Ikan tak dapat.

    Like

    • theolrascal

      Ujang Kutik,

      Agaknye betul lah..” lain padang lain lah belalang nye ”

      di dunia sebelah sini ..begitulah rupe nye akan ape yang mereka panggil ‘ punpun’

      Apepun umpan nye, kalau tidak di makan ikan…fernando torres sekalipun tidak lah akan bermakna..ekekeke…

      Like

  • PakMail

    Saudara olrascal,

    Banyak pertanyaan anak saudara itu.
    Saya hanya nak tanya satu sahaja.

    Apa indahnya Pulau Indah itu.

    Like

    • theolrascal

      Pak Mail,

      Di akhir akhir bulan januari itu..
      Ketika angin petang menghembus..
      kemerahan mentari kian suam
      menembusi celahan dahan ..
      lalu daun2 berguguran menghempap buih buih
      bersama alunan ombak yang bersimfoni orkestra
      lalu ia menyapa nyapa pantai kehidupan wa
      lalu di pulau indah ini lah..
      disaksikan oleh larian anak2 kecil belacak
      kebiruan langit mengiringi layangan helang petang
      betapa indah nye kehidupan petang itu….

      ..andai nye ..petang itu wa dapat ikan besar…Pak Mail
      ….ekekeke

      Like

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: