sape ajor…monday blues.

Esok hari senin. Hari pertama kerja bagi negeri2 yang hari ahad nye ada lah cuti hujung minggu.

Bagi pekerja yang  telah tetiba jadi hyperaktif  sakan buat aktiviti2 lasak tapi terpaksa gak pergi kerja esok kerana nak ngelak unpaid leave …esok lu orang boleh perasan. Dia akan jadi pendiam tak banyak cakap, dia tengah layan pikiran bagaimana nak bayar hutang tidur yang tertunggak.

Ada gak pekerja yang hari senin nye juga hari cuti . Cuti emergency leave. Modus operandi dia sebenarnye dah tak laku lagi. Dia akan buat panggilan kata kereta tetiba overheat.  Selain tu kadang2…tetiba kena hantar sedara , adik  ke stesen bas…huaahahahaha…macam macam lah.

Takpe lah career masa depan masing2 tanggung. Suaikan lah  dengan keadaan dan cara nye dengan sapa atau majikan yang membayar gaji kita tu. Bila hari Isnin lu orang  sebut …monday blues tu..makna nye ada lah kat mana2 , lu orang dah terkucil… ekekeke.

Alahaii…wa pun kadang begitu jugak. Minggu ni , hari yang wa tak pergi kerja tu lebih dari hari yang pergi kerja. Senin lepas wa cuti ..emergency. Hari Rabu wa MC.  Jumaat lepas ni lu tauu…wa emergency lagi!  Ape blues nye tu.. tak tau laa wa nak cakap.

Ada perkara tertentu yang wa buat sepanjang minggu ni wa dah lupa laa. Ingatan wa tak setajam dulu. Mungkin inilah  antara tanda2 peningkatan usia ..hehe….jangan sampai wa terlupa diri sendiri sudah lah..hehe.

Di bawah ini wa paparkan sedikit jenaka dan wa tujukan kepada para pekerja tak kira organisasi atau dengan sapa saja mereka bekerja dan dimana sekalipun dengan ucapan….” satu hari nanti kita semua akan ..akan tak bekerja lagi ”.

Layan….

Satu ketika dua pasangan warga emas sedang berbual santai apabila si suami pasangan bertanye kepada suami pasangan yang satu lagi.

” Kata nye, Tan Sri ke kelinik untuk orang pelupa bulan lepas jadi bagaimana kah keadaan nye ”

” Perghhhh..menakjubkan ”   jawab Tan sri.   ” Mereka ajar kami teknik2 saikologi – visualisasi, dan berbagai teknik state -of the art terkini, ia satu perubahan besar buat saya ”

” Hebat tu Tan Sri.   Kalau tak keberatan, ape nama nye klinik tu. boleh Tan Sri beritahu? ”

Tan Sri  jadi blank. Dia pikir punye pikir tapi tak juga ingat2. Kemudian tetiba dia tersenyum lalu bertanye….

” Tahu tak nama bunga yang dahan nye berduri duri tu? ”

” Maksud Tan Sri bunga ros ke? ”

” Hah! ye ye… itu lah dia..”  Lalu Tan Sri menoleh ke arah isteri dan bertanye….

” Ros,..Ros ingat tak nama klinik yang kita pergi tu? ”

p/s..kalau nama bini sendiri pun terlupa…pencen je laa..ekeke.

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

10 responses to “sape ajor…monday blues.

  • ujang kutik

    Sdr theolrascal,

    ‘The Monday Blues’ ini genetik. Dalam sesebuah pejabat biasanya akan ada ‘dia’ ini. Timing belt putus,nenek meninggal dunia,saudara sakit, etc.

    Nak buek macam mano.Bukannya ‘opis’ mak bapak kito.

    Like

  • PakMaik

    Saudara olrascal,

    ‘Ingatan wa tak setajam dulu’.

    Makan ingat tak…….

    Jangan marah ya……bergurau senda.

    Like

  • Cik Ayu Coklat

    Tuan Rascal,

    Cik ayu tak yah tunggu kerja ngan orang.. kerja ngan diri sendiri pun sentiasa ada bluesss… duduk dari pagi depan pc.. tapi hanya baru satu kerja yang selesai… DUsshhhh.. rasa cam nak tumbukk je diri sendiri kasi bangunnn…

    Like

    • theolrascal

      Cik Ayu Coklat,

      Apabila kamu bekerja sendiri maka untung rugi kamu yang menanggung nye hehe. Kamu yang jawab. Bila kamu tumbuk diri sendri tu adjust la bagi secukup rasa….huuuaaaahahhahaha.

      Like

  • Anonymous

    Bro as a sojar, Den dah lopeh satu fasa…fasa berkojo sebagai askar…ingek dah pencen nak duduk goyang kaki kat rumah, tak ado masalah monday blues..hari-hari Den buleh blues…tapi pasal anak kocik lagi, den kono kojo lagi…satu “sindrom monday blues datang lagi…tapi cuba bezonya kali ini…the bulues ligthning…….and I got the blues……almost every daya….

    Like

    • theolrascal

      Bro,

      Elok la bokojo laeii..kalau duduk rumah goyang kaki nanti rumah kita pulak bergoyang…
      blues nye bukan lightning lagi masa tu…thunderous weiii.

      seronok haaa….bro …jadi orang awam semula..good luck.

      Like

  • RHS17

    Btw sir…whre were u on that particular monday???
    ekekeke….. :p

    Peace!!!

    Cheers
    RHS17

    Like

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: