appraising the devils -2

Ini satira di kalangan rakan sekerje wa.

Sahibul hikayat.  Maka pertarungan hebat dunia kebatinan antara dua makhluk ganjil sedelima purnama yang lepas telah menyaksikan si jenglot tewas teruk lalu terpaksa meninggalkan jajahan yang telah di takluki selama dua dekad.

Ketiadaan si jenglot telah meredakan penghuni2 mukim dan kampung2 di jajahan yang telah sekian lama mengelami kegelisahan kesan dari  dua makhluk yang berantakan. Kegiatan harian yang telah terjejas juga mula menunjukan tanda2 pemulihan.

Namun kelegaan penghuni jajahan hanye lah sementara sahaja ada nye. Ketiadaan si jenglot telah menjadikan si barong kembali kepada sikap lama nye.  Semakin hari si barong semakin merasakan diri nye kebal dan dia tidak akan dapat di sentuh lagi. Bahkan kini dia mula menyentuh  banyak perasaan  dengan bibir nye yang kelihatan seolah sudah terbalik.

Si barong mempunyai tabiat duduk  terponggok berdiam diri di kawasan gelap. Cahaya terang seolah akan melemahkan kuasa mistik nye. Lalu semua cahaya laluan ke jajahan di tutup menjadikan nye  amat suram dan sentiasa sunyi seolah2 tiada berpenghuni. Maka di jajahan itu keadaan nye  tidak lah ceria, muram dan ada kala amat menyeramkan.

Dan di situ  di dalam kegelapan itu lah si barong akan duduk tercatuk  sambil memerhati. Dia seolah sedang menunggu untuk menerkam mangsa yang melalui jajahan yang dia sendiri telah melantik diri nye penunggu baru.

Alkisah berbalik  pula akan si jenglot yang telah tertewas teruk lalu terdampar di satu jajahan  baru. Di jajahan baru itu dia di sambut dengan tanda tanye. Penghuni lama memerhati saja walaupun kemunculan si jenglot secara tiba tiba akibat dari pertarungan yang tertewas sudah menepati jangkaan.

Tapi sapertimana si barong, ketenangan di jajahan  baru si jenglot juga menjadi  sementara sahaja. Si jenglot juga telah mula menganggap diri nye  penghulu di jajahan baru. Dia sentiasa mahu lebih dan tidak pernah mahu menerima kekurangan barang sedikit pun.

Kemudian keadaan telah menjadi huru hara. Si jenglot mengamalkan piawaian diri nye sendiri untuk di gunapakai di tanah jajahan baru. Apa saja peraturan harus menampung keperluan diri nye dulu.

Sapertimana si barong dia juga tidak memahami bahawa dalam cakerawala ini makhluk lain juga ada keperluan. Kedua dua makhluk ini seolah terperangkap dalam pola pemikiran yang tidak selari dengan makhluk2  kebanyakan yang mengikuti piagam bangsa bangsa bersatu di Geneva.

Sebermula maka pada satu hari perkhabaran  dua makhluk ini telah sampai kepada datuk bendahara mukim yang menerima titah raja negeri melalui memanda menteri supaya kedua dua jajahan dibawah perintah nye ini di berikan sebaik baik keadilan kepada semua penghuni jajahan.

Maka setelah fajar menyinsing keesokan hari nye maka berbincang lah datuk bendahara dengan memanda menteri akan kedudukan perkara yang perlu di lakukan mengambil kira kuasa mistik yang ada pada kedua dua makhluk ini.

Alkisah nye datuk bendahara menasihati agar di selesaikan dulu di jajahan di mana si barong bersarang. Seadanye kesan dari terpijak ludahan2 si barong yang merata2 mula menyakitkan banyak telinga.

Diriwayatkan memanda menteri juga mempunyai ilmu mistik dan mentera yang amat tinggi. Carutan nye saja di katakan begitu lantang hingga  sampai ke tanah jawa. Betul weiii…wa tak tipu luu..

Serta merta di panggil  hulubalang nye mengadap.

”..hulubalang,  kamu pergi berjumpa si barong di sarang nye . Taktala mata kamu bertentangan dengan mata nye kamu bacakan mentera yang berikut dan baik kamu hafalkan betul2 haaa…jangan sesekali kamu menggunakan apa senjata pun…”

Maka hulubalang pergi lah menjalankan  perintah.

Di riwayatkan kesokan hari nye hulubalang memberitahu datuk bendahara dan memanda menteri akan serta merta mentera di bacakan si barong secara tetiba hendak pengsan. Malam itu si barong tidak dapat melelapkan mata akibat kepanasan.

Lalu datuk bendahara yang kagum akan kebolehan memanda menteri bertanye apakah mentera yang begitu mistik sehingga hari ini si barong masih lagi dalam kepanasan.

Memanda menteri berkata…

” ..weii..senang je,  lu pun nak menghafal  jugak ke ? …”

Hatta begini la bunyi mentera yang di baca taktala berhadapan dengan si barong…..

”..boscakapdianaktransferkankaukatjabatanlainbulandepan..”

 

 

20 thoughts on “appraising the devils -2

  1. kita peng yu ma……wa sumer olang wa kawan tatak hal punya….cuma seronok melihatkan drama yg berlaku di sekitar kita…..ada masanya drama2 camni lah yg menceriakan jiwa kita yg sering lara bahana keje yg x abis2….:)

    Like

  2. Wa suka tengok dri tepi tunggu apa reaksi seterusnya. semua wa kawan tapi terpulanglah pada sesapa yg x mo kawan ngan wa….kekekekkeke… wa cool jer…. sebab wa selalu cast away my problem when i m fishing…kekekek you know what the meaning of fishing? Lets follow me.

    Like

    1. DinRias,

      Wa tau apa makna fishing lu tu…” because work is only for people who dont know how to fish ”…kan…ekeke

      Anyway..i like the way you cast away your problems.

      cheers…

      Like

  3. i;m juz the memanda menteri,okeh? dun u ever 4get that….patik cuma menurut perintah dari mamak bendahara……as u say so….hikhik….not really keen to be the leader……:P

    Like

    1. max,

      really.. i’ m sick and tired max….
      i need a place somewhere in the mukim where i could
      call it a ‘ home ‘ before i leave for good.

      very funny … nobody seems interested to be the hero…ekeke..

      Like

      1. Hehehe…Surprised. Patik kejam???.

        Tuan hamba should buy a mirror for this Jenglot & Barung. Then, bring them to the mirror and looks at thier face…wow.

        New mentera:
        1. Allah berfirman dalam surat QS. Ar-Ra’du (13):11
        “Allah tidak akan merubah nasib suatu kaum jika bukan kaum itu sendiri yang merubahnya”

        2. Selalulah tersenyum supaya orang lain juga turut tersenyum..petua untuk hilangkan stress, jgn jd muka keldai sgttt.hehehe.

        Cakap pandai la…cuba ko buat…

        Like

        1. Raden Arjuna,

          Surprisingly we have all the mirrors in the world right all over us in the Mukim. Its our bread n butter…remember?..hehe
          If only they care to see themselves and seeing it in the geneva convention perspectives…ekeke.

          Thanks for the mentera, i have no doubt it is the most effective one since it come from from the holy Quran.

          And another thanks for the piece of advice. Yes, I haven’t lost my smile yet, it’s right under my nose. I just forgot it was there.”

          Now…i cant remember sapa yang kejam haaa?….huuuuaaaaaa

          Like

    1. max,

      you played a major role in this satire..
      you like it?…man….i hate it.
      waiting for part 3 ..some more..

      why dont you play the lead role instead haaaa…ekeke

      Like

  4. Saudara olrascal,

    Si barong patut tanya dulu

    ‘Transfer ke jabatan baru, gaji naik ke tidak’.

    Kalau naik pergi saje lah.

    Like

  5. L0lz!!! that’s a go0d drama indeed 0l’chaps
    s0 full of emotions..juz bc0z nk kna transfer!!! .kihkihkih…
    :p

    Like

      1. Eleyyy…lu pn drama gak rajinikhan…
        kihkihkih…tu mamak..da mentri lu ader? setia jer ngek0r n menurut perintah…
        hakhakhak

        Like

        1. RHS17,

          look…could you plizzzzs be an obedient audience down there..ekekeke

          i’m trying to direct a play that is real heavy up here on the stage..

          we don’t even have the clue yet of how the climax will be reached.

          ..mati la wa kali ni….

          Like

          1. s0wie cnt help it..:p ..it should have been directed on broadway,,,hikhik….tu laa when i asked if there’s any opening or vacancy u guys faster2 say “tader2” sbb tak0t i pasang cam on u guys knnnnn….see?? n0w saper yg susah? mereka dan keluarge mereka juger..
            alaa ssah sngt u juz roll da dicen sh0uted..mari2 tng0k saper yg kenaaa abes citer……d end!!!!! Ahakz :p..

            Like

comment.