silat pengantin..

Ahad lepas wa sempat memenuhi jemputan  kawan wa yang mengadakan majlis perkahwinan untuk anak perempuan nye.

Setelah sekian banyak menghadiri majlis perkahwinan, kini  di majlis beliau baru lah  wa berpeluang  menyaksikan semula  acara silat pengantin.

Majlis perkahwinan  orang melayu pada pemerhatian wa semakin lama semakin simple dan  pada kebanyakan nye ia telah semakin moden dan ciri2 kemelayuan itu semakin akan berkurangan.

Maka sejenak berada di belakang pasangan pengantin  sambil leka menyaksikan aksi silat pengantin maka terbayang jugak wa akan perjalanan jauh yang akan di lalui oleh  pasangan muda ini melayari bahtera alam perkahwinan mereka. Semoga mereka kekal berpasangan  hingga ke akhir hayat.

Bercakap pasal berpasang pasangan ini bukan kah  akan lebih menarik   jika kita bicara akan pasangan yang telah  terbukti berjaya kekal hingga ke hari tua mereka. Apa rahsia mereka …bukan kah itu yang lebih interesting ?

Dan paling ingin kita ketahui  lagi ia lah bagaimana mereka melihat  dalam diri pasangan masing2 setelah fizikal mereka bertukar corak dari hitam jadi putih, dari licin kini seribu kedut..ada tu bergaduh hari2 tapi masih kekal….ekekeke…

Takpe lah…ini wa ada satu cerita…

Adalah lah satu pasangan laki bini ni.  Mereka ni kira educated punye pasangan jugak lah. Kadang  kat umah  ada kala mereka cakap omputih untuk berkomunikasi.

Suami panggil isteri ” ayang ”.  Si isteri pula address kan si suami  ” darling ”  dan adakala  di ringkaskan sebagai ” ling ” saja. Macam tu lah ada nye.

Satu hari tuu semasa meraikan usia perkahwinan selama 30 tahun si isteri ni tanye lah pada si suami.

” Ling Ling …after all these years kan apakah  pandangan you kini terhadap I..”

Si laki ni pun pandang lah sejenak kat si bini. Kemudian dia bersuara…

” Ayang  ni A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K. ”

Si bini lalu bertanye…

”  apakah makna nye tuu ling ”

” Alahai ayang  woii… Adorable, Beautiful, Cute, Delightful, Elegant, Foxy, Gorgeous, Hot. ”

Si bini senyum dan  rasa diri melayang di awang awangan  lah pulak, lalu bertanye lagi…

” Alahaii lovely  nye… What about I, J, K ..tuu pulak ling ?”

 Si laki pun jawab…

”  I’m Just Kidding!  “

  • Di beritakan setelah tiga hari bengkak di mata si laki masih belum surut namun doktor begitu optimis dapat menyelamatkan anu nye.

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

9 responses to “silat pengantin..

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: