secebis lalu..

Salam Ramadan,

Pelabuhan Kelang masih menjadi satu2 kawasan didalam negara kita yang kualiti udara nye di tahap yang tidak sihat. Malang sungguh bagi penduduk yang tinggal dikawasan di mana wa juga tinggal ini.

Selain itu Lembah Klang juga yang mencatit kualiti udara yang sederhana juga menunjukan peningkatan dalam indeks udara tercemar (API) di kebanyakan kawasan.

Pagi tadi sebelum keluar menuju ketempat kerja hujan telah turun.  Wa harapkan dengan hujan yang turun ini ia juga akan dapat membantu memulihkan semula kualiti udara nye. Pada pagi di hari2 yang lepas ketika berada di luar rumah wa juga dapat rasakan wa saperti menghidu asap dari kebakaran lalang.

Wa sebenarnye selalu perasan akan kehadirin anggota bomba di tepi Lebuhraya Kesas sedang memadamkan kebakaran di kawasan berdekatan Johan Setia. Di katakan kawasan ini mempunyai tanah gambut. Apabila cuaca panas ia akan menjadi seolah saperti bara api. Lalu ketika di tiup angin kebakaran akan berlaku di kawasan belukar itu dengan sendiri nye.

Cuaca juga agak panas sejak beberapa hari yang lepas. Rakan sekerja wa ada juga yang mengadu bahawa ada ahli2 keluarga mereka yang di serang asma , demam dan sebagai nye.

Harapan wa agar dengan turun nye hujan pagi tadi kualiti udara juga akan turut bertambah baik. Insyaallah.

Alahaiii…serius nye tulisan wa arr…ekeke..

Maka pagi tadi wa layan lah hujan ketika memandu ke tempat kerja. Wa biarkan hujan menimpa screen van tua wa tanpa  wiper sehingga pemandangan wa jadi sedikit kabur baru lah wa memasang nye untuk sekali lap.

Sambil wa tengok tompok2 air yang berlenggok2 di screen van tua wa ni wa snap arr…gambar nye..hehe.

 

\

Hujan juga kadang2 boleh membuat wa tak semena mena menerewang kembali kepada  sesuatu suasana dan keadaan yang telah lepas.

Lalu wa teringat semula akan respons dari posting mengenai hujan yang wa posting dalam blog lama wa  dulu  akan seorang rakan dalam circle wa ni mengatakan bahawa betapa  suka nye  dia akan berjalan dalam hujan kerana tidak seorang pun yang akan tahu bahawa dia sedang menangis.

Alahaii…ada kah dia akan menangis setiap kali berjalan dalam hujan ataupun setiap kali dia menangis maka hujan pula akan turun…ngeeeee.

 

Lu orang jangan lah ye repot polis pulak pasal kejadian wa melayan hujan turun ketika sedang memandu ni haaa. Tapi banyak kali gak wa buat kerja ni..ekeke.

Sejak ramadan wa sampai di kilang agak awal. Hari ini juga agak spesel pasal hari ini adalah hari gaji.

Namun hingga sampai lah ke waktu pulang kerja gaji tidak juga masuk2 dalam akuan. Bila wa tanye Max…

” bila yang gaji kita nak masuk nii…”

Dia kata … ” 32 hb ”…!!

 

Setiba di jabatan, wa perasan  Matsunaga San sudah pun berkongsi dinding dengan rakan designer taiko wa. Mereka berjiran!  Tapi wa ada sedikit terasa keganjilan kerana sementara mat jepung ni meja nye dalam bilik baru itu menghadap ke kiri rakan  designer wa ni pulak menghadap ke kanan.

Weiii..mana satu depan mana satu belakang ni weiii…huaahahahaha.

Wa pasti rakan se’unta wa ni akan bekerja lebih tekun lagi. Seketika dulu semasa wa terliuk2 melayan ngantuk menyandar dengan mata sekejap tertutup sekejap terbuka di kerusi wa, Matsunaga  San, dia ketuk dinding!! weiiii ekekeke.

Semasa wa sampai lampu di jabatan belum di pasang sepenuh nye hanye lampu di bilik baru Advisor tu saja yang dah menyala. Dia pulak dah start kerja macam tak pernah balik rumah.

Si designer taiko ni pulak baru nak climatise kan mata dia depan komputer..waaahahahahaha.

Kerja2 ubahsuai di jabatan  hampir siap. Jabatan  melalui pembesaran dengan menyaksikan ujud nye bahagian baru Advance Engineering.  Wallaweiii..

AE ni leader dia..ahaha..tu lah dia mamat yang menggoreng ayam atas laut tuu..hehe. Paling besar ikan dia pernah dapat 150. Bukan kilo…tapi gram…huuahahaha.

Selain itu bilik dokumen juga dah ada pembaharuan. Lurus dan kemas tersusun walaupun file2 ada yang wa nampak  macam dah nak terkopak..kui kui kui..

 

Wa lalu lalang kat rak2 dokumen. Wa nampak ada ..hehe kerusi kat celah antara dua barisan rak. …sshhhhhh..sape punye keje ni weiiii.. ada orang nak main nyorok2 ke? ahaha…

 

… kemudian pada barisan disebelah wa nampak ada kotak. Wa jadi musykil juga la. Boleh duduk atau baring ke dalam kotak ni …cer tunjuk cer tunjuk kat wa. Wa nak sangat belajar apa yang lu orang nak buat nii.

Bulan puasa ni banyak pulak benda pelik2 wa terserempak..ekeke.

Nanti bila wa perlu keychain..wa akan cilok lah dari sini.

Dari celah tray wa james bond 007 gambar ni. Wa rasa betul2 candid. Dia langsung tak perasan. Selamat maju jaya , Farah.

Minggu ini adalah minggu terakhir nye bersama jabatan.

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

11 responses to “secebis lalu..

  • Raden Arjuna

    Salama Dato Ol Rascal,

    1- Pembesaran tanah jajahan la…
    2- Skrg ada brapa unit bilik hotel Califonia…?
    T’ingat kat arwah WR plak bila Dato zoom kawasan hotel2 ni…dulu max siap sorongkan kerusi – AlFatihah-.
    3. Fara ni yg ganti Sally ke…??Emmm.

    Sepintas lalu…

    Like

    • theolrascal

      Raden Arjuna,

      Nostalgia haa..bagi kamu..ahahahaha..

      Like

      • Raden Arjuna

        Salam Dato Ol Rascal

        Blog Dato je yg sy leh tgk p’kembangan & nostalgia tempat lama…(Sbnrnya Tunggu epiloq cerita Si Barung & Si Jenglot)… & Teletah Dato yg mencuit hati….Selamat B’jaya Dato ol Rascal.

        >Pembaca Tegar<

        Like

        • theolrascal

          Raden Arjuna,

          Bukan lu sorang je yang tanye wa akan penyambungan nye kisah selanjut si barong dan si jenglot..

          Woooo..lu orang betul2 gilakan program realiti tv ni haaa…
          huuaahahahaha…

          Like

          • Raden Arjuna

            Salam Dato Ol Rascal,

            Episod Dejavu Gunung Kinabalu pun dah habis…
            Skrg tgh layan Waris.hehehe

            Si Barung & Si Jenglot nye epiloq..pe cerr.
            Takkan nak tggu undian sms dlm epiloq cerita reraksa ni….tut.

            FAUZIAH IDRIS
            Rindu Merindu.

            ( korus )
            Rindu-rindu aduh! sayang merindu
            Jauh-jauh orang sudah menjauh
            Kasih-kasih aduh! sayang berkasih
            Bukan-bukan hamba orang terpilih

            Kiri duri kanan pun berduri
            Arah mana ke mana
            Hendak hamba melangkah
            Nasib diri begini nasib diri
            Rela hamba terima
            Walaupun jiwa parah

            ( 1 )
            Gelisah alah resah
            Rindu diamuk sakit rindu
            Mengenang alah kenang
            Junjungan kalbu
            Hibur alah tuan
            Nak berhibur lagu rindu
            Rindu merindu

            Ceh wawawaa.

            Like

  • ujang kutik

    Sdr theolrascal,

    Teringat memancing ikan sembilang (keli) selepas hujan di kampung berdekad yang lalu. Jorannya buluh. Mesti dapat.

    Like

  • Cinta Menora (@CintaMenora)

    olrascal,

    1) ada no telefon polis traffik tak?
    2) itu kerusi merah kat celah rak bukan kerja lu ka?
    3) dalam kotak tu kan tempat tidur lu?
    banyak songeh pulak haa ….

    Like

  • matt

    Raden Arjuna,

    Memori Ramadan bersama aruah WR mmg sentiasa akan muncul di fikiran sbb aruah mmg akan berada di dalam mode yang paling baik sepanjang Ramadan…….thats why lah wa sorongkan kerusi utk berehat…..hehehe

    Al Fatihah buat aruah WR……

    Like

    • Raden Arjuna

      Matt,

      Tu la…battery weak..hehehe.Opst.

      Family dia duduk s.alam lg ke?.
      Nak mnta tlg kalo korang ingat…dulu arwah ada wat testing DM kat keta BLM dia…so need somebody or sedara dia kat R&D replace DM tu, sbb DM Base dia tu yg xprotect UV…

      Like

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: