Life of Pi..

Tahun 1996  seorang anak muda muncul di jabatan untuk di temuduga.

Menafsir lukisan kejuruteraan jauh sekali malah di beri vernier caliper pun dia tidak mampu menyebut bacaan nye. Dia tidak di soal sangat akan kemampuan setinggi busut nye yang tidak mencapai tahap.

Berwajah sayu budak kampungan dia adalah anak sulung, adik adik masih bersekolah dan ayah hanye bekerja kampung.

Pekerjaan itu pasti dapat membela diri dan keluarga nye. Itu lah kelayakan besar nye dia diterima di mata si penemuduga.

Bertuah  dia ketika itu kerana si penemuduga sedang bersemangat anak bangsa setinggi Gunung Everest.

Dia pasti bekerja dengan rajin, belajar mengatasi kelemahan, menghormati ketua dan di senangi rakan sekerja serta akan matang  seiring usia nye di kilang. Aku pasti membantu nye kearah itu. Itu lah bisikan keyakinan si penemuduga di dalam hati.

Enam belas tahun kemudian.

Si penemuduga itu pada akhir tahun 2012 ini  menangis melaung saperti mana Pi  menangis melaung laung taktala mereka telah selamat terdampar di daratan.

Richard Parker yang berkali kali di selamatkan oleh Pi ketika hanyut selama 227 hari di lautan terus  berjalan menuju hutan dan menghilangkan diri tanpa sesaat pun mahu menoleh kepada nye.

Itu yang di tangis dan di laungkan oleh  Piscine Molitor Patel atau singkatannye Pi. Kemana kah pergi nye perasaan Richard Parker?

Bertemu semula di meja  penilaian akhir tahun petang semalam  anak muda kampungan itu yang kini telah kukuh ekonomi nye   menyeringaikan gigi taring se amat amat nye tanda kemarahan meraih  markah yang tak serendah mana pun di samping prestasi yang tidak  masuk akal.

Si penemuduga  melaung laung kekecewaan di hati nye.  Bukan kerana kegagalan nye merubah anak muda itu saperti mana bisikan keyakinan di hati nye dulu tetapi mengenangkan betape beruntung nye Pi.

Beruntung kerana Richard Parker yang meninggalkan nye tanpa ada sedikit perasaan pun untuk  menoleh kepada nye barang sesaat   hanye lah seekor harimau Bengal.  

Richard parker adalah seekor haiwan!

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

8 responses to “Life of Pi..

  • Sarang Kerengga

    Begitulah sinopsis kerja makan gaji… Ada yang huha..huha tanpa sebarang kerja dengan gelak besar depan boss melonjak2 naik.. ada yang kerja separuh mati menyiapkan tugasan tanpa sebarang sorotan mata dari pihak atasan ada yg menahan mengantuk sampai kol 3~4 pagi menyiapkan tugasan tanpa sebarang habuan.. dan akhirnya keputusan tetap pada si pembodek tu….Pagi masuk dok gelak besar depan boss then keluar… petang masuk gelak besar lagi depan boss…. org begini lah yang digilai oleh boss dan merit untuk mereka…. aku dah tengok benda2 begini berpuluh tahun kerja… so keputusannya korang kalau nak naik pangkat ke nak gaji lebih tinggi ke setiap tahun, korang kena bodek , kipas, ampu, gelak besar, ataupun dok menangkur depan meja boss korang dari pagi sampai petang…. buat macam aku nie… aku bodek memang kuat… cool jer sampai sekarang…

    Like

  • matt

    Sarang kerengga,

    Wa pun dh masak n lali dgn sepak terajang politik keje ni,bro……
    Yg penting cukup bulan wa ada RM utk dibawa balik ke rumah buat keperluan anak isteri wa……

    Selagi larat kena lah kerja x kira buat apa sekalipun…..yg penting halal…..
    Sedar x sedar bulan 8 tahun depan wa akan dapat title baru……
    2 kali unta daaaa………….

    Adiossss………

    Like

  • Anonymous

    Salam Dato OR,

    cerita ni sedih la..sabar ye penumuduga.
    Asam garam dunia tu….

    5 perkara yg selalu terjadi appraisal hujung tahun…hahaha

    Like

  • LM

    Saya dah tengok dah Uncle. Sedih….

    Like

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: