March..

PhotoHari ini anak ke-6 wa mendapat keputusan SPM nye.

Dia tidak gembira. Ketika wa di beritahu tentang keputusan nye semasa ditempat kerja mem wa kata anak kami itu sedang menangis. Lalu wa tanyakan perincian keputusan nye.  Dia mendapat 5A dan kredit+ bagi subjek selebih nye.

So, ..first thing first wa tanye mem wa dulu apakah opinion dia pada keputusan itu.  Mem wa kata itu satu keputusan yang amat baik dan dia sangat gembira.

Lalu wa membandingkan nye pula dengan pencapaian SPM dua anak lelaki wa yang terdahulu. Kalau lah mereka mendapat keputusan sebegitu harus lah dah dua kali wa terpaksa membaikpulih papan siling rumah wa ketika itu. Tidak pun, kemungkinan sudah dua kali juga wa terpaksa bergadai bergolok membeli motosikal RXZ sebagai memenuhi permintaan atas kejayaan mewakili Malaysia mereka di peringkat dunia. Naya wa…

Wa tahu kenapa dia tidak happy. Mem wa juga tahu. Kami sama sama tahu yang expectation  dia sebenarnye jauh lebih tinggi dari itu. Lalu jenuh lah mem wa cuba memujuk nye. Wa berkira kira juga apakah faktor faktor yang  biasa nye boleh mencetus pengharapan seseorang itu menjadi begitu tinggi melebihi orang lain di sekeliling nye dan apakah daya tinggi yang boleh menggerakan diri seseorang itu.

Wa cuba juga  ingat2kan jika wa telah  mendorongkan nye dengan apa yang tidak wa dorongkan pada anak2 yang lain. Tidak, mana ada, semua sama saja belaka.  Semua pun wa amaran…

” kalau lu orang tak belajar sungguh sungguh, nanti lepas keputusan, kawan lu orang semua keluar kampung masuk mana2 U dan lu orang terperok lah kat kampung ni sorang sorang,..kawan2 dah tinggalkan…hahaha ”

Anak wa yang mendapat keputusan nye siang tadi menyertai kadet bomba ketika di sekolah. Melayan aktiviti kokorikulum beruniform di sekolah nye, wa juga hampir hampir menjadi ahli kadet bomba saperti nye.

Zaman wa di sekolah dulu wa tidak pernah pun menyertai aktiviti apa saja yang berpakaian seragam. Bukan wa tidak suka. Wa suka giler..ekeke. Cuma yang wa letih tu bila masa tertentu mereka minta yuran atau mengadakan perkara yang memerlukan wang itu lah paling wa risau…ekeke. Seingat wa kalau ada yuran yang perlu dijelaskan, wa lah selalu tinggal seorang yang masih belum menjelaskan nye dan adakala nye kerana ini juga lah yang wa akan cari pasal mengelak dari pergi ke sekolah..ngeeee.

Kini anak bongsu wa pulak wa dengar telah menyertai  ko-korikulum kadet polis di sekolah nye. Wa dah rasa bahang nye..hehe. Tak lama lagi  wa pasti akan turut menyertai kadet polis.

Berbalik kepada anak wa yang baru menerima keputasan SPM nye siang tadi wa dan mem wa sependapat bahawa walaupun apa saja pun keputusan nye . We will always love you…

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

5 responses to “March..

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: