bangsawan tiga maulana..

Amat  jarang sekali wa saksikan pementasan teater  walaupun keinginan nye sering muncul dalam diri wa sejak beberapa tahun lepas.

Sabtu lepas wa ke Kuala Lumpur untuk menyaksikan  pementasan bangsawan Tiga Maulana.

Di luar di hadapan sekitar panggung Dewan Bandaraya itu juga sedang berlangsung  karnival kesenian anjuran Jabatan Kebudayaan Kesenian & Sukan DBKL.

Tiket berharga RM5 dan wa senyum simpul membeli nye. Senyum tu pasal wa bandingkan nya dengan tiket bola RM15 yang wa beli dulu tu yang kemudian nya pasukan Selangor melepaskan sebiji gol untuk wa pulang tanpa modal untuk wa sorakan pada kawan yang negeri nye mengalahkan pasukan negeri wa.

Tiket yang wa bayar kali ini bukan untuk menentukan menang kalah..ekeke.

Beberapa minit sebelum wa di benarkan memasuki panggung wa berdiri diri di lobi panggung.

Wa menyamar nyamar lah macam wa ni orang seni… ngeeee.

Ada lah mamat mamat yang ngangguk nganggukan kepala mereka pada wa.  Cuma selepas tu kepala mereka mungkin pening lah sedikit cuba mengingatkan  siapa pulak  dia insan seni yang seorang ni…huuaaahahaha.

Seketika kemudian muncul lah khadam berlari lari dengan loceng berbunyi..

”..haa sudah boleh masuk yaa sudah boleh masuk.. talipon bimbit jangan lupa tolong silence kan yaa…”

Pementasan bangsawan Tiga Maulana ni di petik dari filem P.Ramlee Tiga Abdul. Walaupun wa saperti sudah boleh mengagak sinopsis nye namun wa tetap berharap ia akan di pentaskan bertentangan jalan dan plot yang wa harapkan bahawa pada kemuncaknye maulana abdul wahub dengan kebijaksanaan nye menyelamatkan kedua dua kekanda nye yang dah tak sabar sabar nak berbini..

Setelah selesai babak 1, tirai di turunkan dan sementara crew pentas menyiapkan pentas untuk babak seterusnye mereka adakan selingan tarian dan nyanyian dan pertunjukan silap mata!

Weii…wa tak reti lah nak komen lebih lebih pasal wa bukan orang teater. Tapi kalau mereka offer wa berlakun rasa nye mau gak wa cuba cuba..hehe.

Yang di bawah ni bukan .. si Hamidah, Rafidah mahun pun Ghasidah,  yaa..anak anak nye si Sadiq Sigaraga.

Sungguhpun begitu mereka ni sentiasa saja mengikut kemana saja wa akan pergi. Mereka ni sengaja tidak mahu membenarkan wa keluar sebagai orang bujang..lah

Alahaii…

About the ol' rascal

Once , a lead student of Kelas Malam. View all posts by the ol' rascal

2 responses to “bangsawan tiga maulana..

comment.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: